- حضور بازرس کل قضایی استان یزد در شبکه استانی/ تاکید مختاری بر لزوم نظارت مستمر در خصوص تامین کالاهای اساسی 04/04/10
- بازدید بازرس کل قضایی استان چهارمحال و بختیاری از پارک علم و فناوری استان/تاکید تقوی بر استفاده از شرکتهای دانش بنیان در اقتصاد استان 04/04/10
- حضور بازرسکل استان گیلان در صدا و سیمای مرکز گیلان/ گزارش آقایی از اقدامات ویژه نظارتی بازرسی کل استان گیلان در ایام جنگ 04/04/10
- بازدید بازرس کل استان خراسان رضوی از پالایشگاه سرخس و شرکت بهرهبرداری نفت و گاز شرق در منطقه خانگیران 04/04/10
- عیادت معاون سازمان بازرسی کل کشور از مجروحین حملات رژیم صهیونیستی در بیمارستان میلاد تهران/ بررسی ارائه خدمات به مجروحین 04/04/10
- ضرب الاجل دوماهه بازرسکل قضایی آذربایجان غربی به شرکت شهرکهای کشاورزی جهت تعیین تکلیف 130 هکتار از اراضی واقع در محدوده شهرک جهت واگذاری آنها به متقاضیان واجد شرایط 04/04/10
- بازدید بازرس کل زنجان از شرکت پویا پلیمر زنگان 04/04/10
- الزام بازرس کل آذربایجان غربی به شرکتهای داخلی برای خرید محصول استراتژیک کک کلسینه تولیدی شرکت دانش بنیان اروم ماشین صنعت پیمان گستر 04/04/10
- بازدید بازرس کل قضایی ایلام از انبارهای اداره کل غله و اداره کل اموال تملیکی استان 04/04/10
- بازرسکل قضایی ایلام: مردم میتوانند از طریق سامانه 136 گزارشات و شکایات خود را ثبت کنند 04/04/10
دستاوردهای سازمان بازرسی در اجرای قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد؛
از هوشمندسازی فرآیند رسیدگی به شکایات با راه اندازی ربات هاتف تا استفاده از ظرفیت شورای دستگاههای نظارتی با یکهزار و 33 مصوبه/ رشد 12 برابری پروندههای رسیدگی شده در هیات موضوع ماده 6
در دوره تحول و تعالی، نظارت بر اجرای صحیح قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد به عنوان یکی از اولویتها در دستور کار سازمان بازرسی قرار گرفته که در این راستا ضمن فعال شدن دبیرخانه موضوع ماده شش این قانون این دبیرخانه بیش از 278 مصوبه داشته است.
به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، با توجه به اهمیت قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، سازمان بازرسی در دوران تحول و تعالی موضوع شفافیت و نظارت بر اجرای این قانون را به جد در دستور کار داشته که در این راستا ضمن فعال کردن هیات موضوع ماده 6 این قانون، نسبت به برگزاری تعداد 65 جلسه با 278 مصوبه اقدام و در این مدت به 151 پرونده رسیدگی کند.
یکی دیگر از اقدامات انجام شده در این خصوص مکاتبه با دادگستریهای سراسر کشور و سایر مراجع قانونی جهت ارسال گزارش و انعکاس جرایم و تخلفات موضوع این قانون به هیأت بوده است.
تعداد پروندههای رسیدگی شده در این هیات و دبیرخانه در دوره تحول و تعالی طی دو سال اخیر در حدود 12 برابر دوره شروع اجرای این قانون بوده است.
از دیگر موضوعات قابل توجه در دوران تحول و تعالی در سازمان بازرسی کل کشور نگاه ویژه به شورای دستگاههای نظارتی در اجرای ماده 28 قانون بوده است که در این راستا نیز با برگزاری 9 جلسه و مجموعاً 22 مصوبه به اجرای تکالیف مندرج در ماده 28 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد پرداخته است.
علاوه بر این کمیسیون دبیرخانه در راستای اجرای مصوبات شورای هماهنگی دستگاههای نظارتی کشور و انجام تکالیف قانونی، در سال 1402، 9 جلسه تشکیل داده و مجموعاً 12 مصوبه داشته که اهم اقدامات صورت گرفته توسط کمیسیون دبیرخانه در سال 1402 شامل نقد و بررسی کارنامه سلامت اداری دستگاهها بوده است.
عملکرد شورای دستگاههای نظارتی در استانها
شوراهای استانی هم در سال 1402، مجموعاً 257 جلسه تشکیل داده که مجموع مصوبات این جلسات 999 مورد است و ایجاد هماهنگی در برنامه های نظارت و بازرسی دستگاه های عضو شورا و تصمیم گیری برای پرهیز از موازی کاری، شناسایی آسیب ها و ضعف های دستگاه های اجرایی و ارائه راه کار به منظور افزایش بهره وری و تقویت مدیران استان نمونه ای از اقدامات این شوراها در استانهاست.
هوشمندسازی فرآیند رسیدگی به شکایات در راستای اجرای ماده 25 قانون ارتقای نظام سلامت اداری
یکی دیگر از اقدمات مهم سازمان بازرسی به منظور تحقق شفافیت بهرهمندی از هوش مصنوعی است که امکان دریافت و پیگیری درخواستها را برای عموم شهروندان در هر ساعت از شبانهروز فراهم کرده است.
در راستای بهرهمندی از هوش مصنوعی، سازمان با راهاندازی ربات پاسخگوی هاتف در سامانه رسیدگی به شکایات و گزارشهای فساد، امکان دریافت و پیگیری درخواستها را برای عموم شهروندان در هر ساعت از شبانهروز فراهم نموده است. بازطراحی سامانه رسیدگی به شکایات، سامانه هوشمند بازرسی (سهبا)، طرح پژوهشی اکوسیستم نظارت دیجیتال، اصلاح و بازطراحی مرکز داده سازمان، پیاده سازی کارنامه عملکرد همکاران و گروههای بازرسی و دسترسی به سامانههای ملی و مهم استانی در محل سازمان در راستای پیگیری اجرای بند (ز) تبصره (10) قانون بودجه از جمله گامهای اساسی در راستای هوشمند سازی بوده است.
بر این اساس روزانه گزارشهای متعددی به درگاه 136 سازمان ارسال میشود و بلافاصله رسیدگی میشود.
رئیس سازمان بازرسی چندی پیش با اشاره به رشد ۳۶ درصدی تعداد شکایات مردم از دستگاهها و کارکنان آنها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، «هوشمند و الکترونیکی شدن سامانه رسیدگی به شکایات و گزارشگران فساد»، «نصب تابلو در ادارات و بیلبوردها» و همچنین «اطلاع رسانی در رسانه ملی» را از جمله دلایل این رشد ۳۶ درصدی عنوان کرد.
انتهای پیام/
