- بررسی مشکلات کاهش فشار و قطعی آب تهران از سوی سازمان بازرسی کل کشور/ ضرورت تسریع در رفع مشکلات موجود و پاسخگویی مؤثر به شهروندان 04/05/06
- بازرس کل بانکها و بیمه سازمان بازرسی با حضور سرزده در بانکها نحوه عملکرد شعب در رابطه با فروش ارز اربعین را بررسی کرد/ ارائه پیشنهادهای لازم به منظور تسریع در ارائه خدمت به زائرین 04/05/05
- عیادت بازرس کل قضایی استان سیستان و بلوچستان از مجروحان حادثه تروریستی زاهدان 04/05/05
- بازدید بازرس کل استان قم از پروژه در حال احداث واحد مرغ تخمگذار با ظرفیت ۷۰۰ هزار قطعهای 04/05/05
- بازرسکل قضایی آذربایجانغربی تاکید کرد: ضرورت مدیریت مصرف و همکاری بینبخشی برای عبور از بحران کمآبی در حوزه سد بوکان 04/05/05
- تأکید بازرس کل قضایی آذربایجانغربی بر لزوم تقویت زیرساختها و بهرهگیری از فناوریهای نوین در مدیریت مصرف برق 04/05/05
- نجات معدن چشمه ساران شهرستان آزادشهر از تعطیلی با ورود سازمان بازرسی/ مجوز کارگاه زغال سنگ با رعایت الزامات زیستمحیطی صادر شد/ تثبیت اشتغال ۱۴۵ نفر و فراهم شدن زمینه استخدام نیروی جدید 04/05/05
- بازدید بازرس کل آذربایجان شرقی از قطعه ۵ آزادراه خواجه – ورزقان 04/05/04
- بازدید بازرس کل قضایی استان به همراه نماینده مردم ارومیه از پروژه مدول دوم تصفیهخانه آب شرب ارومیه 04/05/04
- بازدید بازرس کل قضایی استان سمنان از مجموعه ایثار سمنان/ تاکید بر ارائه خدمات با کیفیت 04/05/04
برگزاری نشست تخصصی با موضوع علل ساخت وسازهای غیرمجاز در سطح شهر بندرعباس در بازرسیکل استان هرمزگان
نشست تخصصی با موضوع علل ساختوسازهای غیرمجاز در سطح شهر بندرعباس با حضور دستگاههای متولی در بازرسیکل استان هرمزگان برگزار شد.
به گزارش روابطعمومی بازرسیکل استان هرمزگان، حسین کردستانی معاون نظارت و بازرسی استان در این نشست بابیان اینکه ساختوساز غیرمجاز نوعی ترویج بیقانونی و بیاعتنایی به قانون است اظهار داشت: برابر مفاد ماده 100 قانون شهرداری قبل از هرگونه اقدام و فعالیت عمرانی بایستی پروانه ساختمانی صادر شود لیکن ازآنجاییکه یکی از مهمترین منابع درآمدی شهرداریها تحت عنوان درآمد حاصل از جرائم کمیسیون ماده 100 است و در برخی از شهرداریها بیش از یکپنجم درآمد شهرداری از این جرائم است، لذا با نگاه درآمدی شهرداریها به کمیسیون ماده 100، عملاً تمایل چندانی به جلوگیری از ساختوسازهای غیرمجاز وجود ندارد.
کردستانی همچنین خاطرنشان کرد: ساختوساز غیرمجاز بدون پروانه یا مخالف با پروانه ساختمانی میتواند بهعنوان یک معضل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و یا حتی زیستمحیطی باشد. آسیب عمده این است که تعداد قابلتوجهی رأی تخریب توسط کمیسیون ماده 100 شهرداریهای استان صادرشده ولی متأسفانه به دلایل مختلف اجرا نشده است.
وی با اشاره به تأکید ریاست قوهقضاییه و اقدامات جدی سازمان بازرسی مبنی بر شناسایی بسترهای فسادزا و لزوم اصلاح ماده 100 قانون شهرداریها بیان داشت: در این خصوص تبصره 4 ماده 100 قانون شهرداریها نیز نهتنها نقش بازدارنده ندارد حتی باعث تشویق افراد به ساختوساز بدون پروانه نیز میشود. چراکه شهروند بدون پرداخت هزینههای تأمین اجتماعی، طراحی، نظارت و سایر هزینههای جانبی اقدام به ساختوساز بدون پروانه مینماید و در ازای هر مترمربع بنای ساختهشده بدون مجوز، یکدهم ارزش معاملاتی ساختمان جریمه پرداخت مینماید، لذا در مجموع ساختوساز غیرمجاز برای شهروند صرفه اقتصادی دارد، خلأ دیگری که در تبصرههای 2 و 3 این قانون وجود دارد این است که زمان پرداخت جرائم تعیینشده در کمیسیون ماده 100 مشخص نشده است.
معاون نظارت و بازرسی در ادامه اظهار داشت: موضوع دیگری که در قانون پیشبینیشده اما توسط شهرداریها و سازمانهای نظاممهندسی بهندرت رعایت میشود رسیدگی به تخلفات مهندسان ناظر ساختمانی در عدم نظارت صحیح بر ساختوسازها مطابق با پروانه ساختمانی و اصول فنی و شهرسازی و عدم ارائه گزارشهای پنجگانه پایان هر یک از مراحل اصلی کار بوده که در تبصره 7 ماده 100 قانون شهرداریها و ماده 23 آییننامه اجرایی ماده 33 قانون نظاممهندسی بهصراحت بیانشده است.
کردستانی معاون نظارت و بازرسی تصریح کرد: ایراد دیگر ماده 100 قانون شهرداریها این است که در ابتدای ماده مذکور قیدشده شهرداری میتواند از عملیات ساختمانی ساختمانهای بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه ساختمانی بهوسیله مأمورین خود جلوگیری نماید که قید اختیار به شهرداریها در خصوص جلوگیری از ساختوسازهای غیرمجاز همیشه به نفع شهرداریها استفادهشده است درنتیجه با توجه به ایرادات و خلأهای قانونی ذکرشده، موضوع اصلاح ماده 100 قانون شهرداریها در سازمان بازرسی به جد در حال پیگیری است.
در پایان نشست نیز افراد حاضر در جلسه به بیان دیدگاهها و نظرات خود در زمینه علل و عوامل ساختوسازهای غیرمجاز در سطح شهر بندرعباس و راههای جلوگیری از آن پرداختند.
