• تاریخ انتشار : // - 16:26
  • تعداد بازدید خبر : 521
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
رئیس مرکز نظارت همگانی سازمان بازرسی کل کشور در گفت‌وگو با شبکه خبر تشریح کرد

برنامه سازمان بازرسی کل کشور برای حمایت از گزارشگران فساد/احصاء عناوین تخلفات و جرائم برای اولین بار در کشور

رئیس مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات مردمی سازمان بازرسی کل کشور گفت: سازمان بازرسی کل کشور ضمن حفظ هویت گزارشگران فساد، با تمام قوا از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، حسینعلی احمدی گرجی در ارتباط تصویری با برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر گفت: بر اساس اصل 174 قانون اساسی، سازمان بازرسی کل کشور مهم‌ترین دستگاه و نهاد نظارتی جامع و دارای صلاحیت عام است و بر همه شقوق دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور نظارت تامه دارد.

رئیس مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات مردمی سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: سازمان بازرسی کل کشور از دیرباز برای ارتقای سطح سلامت دستگاه‌های اداری، تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی و مشارکت همگانی در بسیاری از سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های کلان کشور، برنامه‌ریزی کرده است.

وی با اشاره به نظارت مردم بر دولت به عنان جدی ترین نظارت در اصل هشتم قانون اساسی، خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 11 قانون سازمان بازرسی کل کشور و ماده 55 آیین‌نامه اجرایی این قانون، استفاده از ظرفیت‌های همگانی و مردمی برای ارتقای سطح سلامت دستگاه‌های اداری و اجرایی یکی از موارد قانونی است.

احمدی گرجی با بیان اینکه دو سامانه در سازمان بازرسی کل کشور برای دریافت شکایات ایجاد شده است، بیان داشت: سامانه «گزارشگران فساد» به نشانی اینترنتی «www.gozaresh.bazresi.ir » و سامانه «رسیدگی به شکایات مردمی» از طریق سایت سازمان به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت شکایات، گزارش‌ها و اعلامات مردمی هستند.

وی تاکید کرد: در کنار این دو سامانه، تلفن گویای 136 نیز آماده پذیرش گزارش‌ها و شکایات مردمی است.

رئیس مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات مردمی سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه دو دسته گزارشگران فساد وجود دارند افزود: سازمان بازرسی کل کشور هیچ اصراری بر معرفی گزارشگران فساد ندارد. ازاین‌رو یک دسته از گزارشگران فساد، ناشناس هستند و می‌توانند از طریق کد رهگیری در سامانه روند رسیدگی به گزارش‌های خود را ملاحظه کنند.

وی به آن دسته از گزارشگرانی که با هویت مشخص به سازمان بازرسی گزارش می‌دهند اطمینان داد که هویت آن‌ها را به هیچ مرجعی افشا نخواهد شد، مگر در موارد استثنا که قاضی پرونده ضرورت بداند گزارشگر را به‌عنوان شاهد ملاقات کند که آن هم با اطلاع خود فرد انجام خواهد گرفت.

احمدی گرجی گفت: از سال گذشته مجلس شورای اسلامی طرحی تحت عنوان حمایت و تشویق گزارشگران فساد ارائه کرده است که البته پیش‌ از این سازمان بازرسی کل کشور طی یک برنامه سیاستی حمایت از گزارشگران فساد را مورد توجه قرار داده است.

وی با بیان اینکه تشویق مادی گزارشگران فساد یکی از برنامه‌های سازمان بازرسی کل کشور است، افزود: در سال جاری لیست گزارشگران فسادی که گزارش‌های آن‌ها منجر به کشف برخی ناهنجاری‌های اداری و تخلفات شده بود را تهیه کرده و یقیناً از این عزیزان تشویق‌های مادی و معنوی خواهیم کرد.

رئیس مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات مردمی سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: طبق ماده 25 قانون ارتقای سلامت نظام اداری، دستگاه اداری مکلف هستند سامانه رسیدگی به شکایات مردمی داشته باشند. این قانون حداکثر زمانی که برای پاسخگویی به شکایت لحاظ کرده است یک ماه است و سازمان بازرسی کل کشور مکلف شده برای ارتقای سطح این سامانه و بروز بودن و کارآمدی آن، هر فصل اقدام به بازرسی، راستی آزمایی و ارزیابی دستگاه‌ها کند.

احمدی گرجی در خصوص زمان پاسخ‌دهی به گزارشگران فساد هم گفت: متوسط زمانی که برای رسیدگی و پاسخگویی به گزارش‌هایی که از نظر ارزیابی اولیه متقن هستند، یک ماه اعلام شده و بعد از یک ماه می‌توان گفت که آیا این موضوع نتیجه بخش بوده است یا خیر.

وی ادامه داد: برخی از گزارش‌های واصله کلان و نیاز به بررسی همه‌جانبه و بررسی اسناد، مدارک و مشاهدات طولانی‌تر دارد، ولی معدل زمان پاسخگویی به گزارشگران فساد یک ماه است و چیزی به‌عنوان رسوب در سامانه گزارشگران فساد وجود ندارد.

رئیس مرکز نظارت همگانی و رسیدگی به شکایات مردمی سازمان بازرسی کل کشور، افزود: سازمان بازرسی کل کشور 12 هزار کاربر در سراسر کشور از دستگاه‌های اجرایی دارد که تلاش این مرکز به‌روز کردن این کاربران است. همچنین دبیرخانه‌ای هم در این زمینه ایجاد شده که مرکب از مدیران کل حوزه رسیدگی به شکایات و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اداری است.

احمدی گرجی تصریح کرد: برای اولین بار در سطح کشور سازمان بازرسی کل کشور تمام عناوین و موضوعات تخلفات و جرائم را احصا کرده که بالغ بر 10 هزار مورد بوده است و از این تعداد، نزدیک به 700 مورد دارای فراوانی بیشتری در دستگاه‌ها است.

وی تصریح کرد: شکایات و گزارش‌های واصله به سازمان بازرسی کل کشور، تحلیل محتوا و آسیب‌شناسی می‌شود و در نهایت به کل دستگاه‌های اجرایی ارسال می‌شود تا دستگاه‌ها در لحظه متوجه آسیب و تهدید خود بشوند.

کلمات کلیدی
یاسر فاتحی فشتمی
تهیه کننده:

یاسر فاتحی فشتمی