- گزارش خبر 20:30، 21 و شبکه خبر از افتتاح سامانه ملی حمایت از گزارشگران فساد/ فیلم 04/04/18
- سامانه ملی حمایت از گزارشگران فساد رونمایی شد/ معاون اول قوه قضاییه: در سامانه ملی حمایت از گزارشگران فساد از ظرفیت مردم برای تحقق عدالت استفاده میکنیم/ رئیس سازمان بازرسی: استفاده از ظرفیتهای مردمی، کلید موفقیت در پیشگیری و مقابله با فساد است 04/04/18
- تعیین تکلیف اراضی واقع در محدوده کمربندی ارومیه با ورود بازرسی کل آذربایجان غربی 04/04/17
- بازدید بازرسکل استان خراسان رضوی از مراکز آموزش فنی وحرفهای و هتلداری مشهد/ گفتوگو با مدیران شرکتهای دانشبنیان در ساختمان تیراژ پارک علم و فناوری استان 04/04/17
- برگزاری جلسه هماندیشی ارتقاء کیفی گزارشهای نظارت و بازرسی در منطقه 2 سازمان بازرسی/ تاکید بازرس کل قضایی استان خراسان رضوی بر ارتقاء کیفیت گزارشها 04/04/17
- بازدید میدانی بازرس کل استان تهران از بیمارستان شهدای تجریش تهران/ عیادت و رسیدگی به مشکلات مجروحین حمله رژیم صهیونیستی 04/04/17
- دیدار بازرسکل قضایی استان سیستان و بلوچستان با فعالان اقتصادی/ تأکید کوهی بر نقش استان بر تأمین ارزاق معیشتی و مواد غذایی کشور 04/04/17
- بازدید بازرس کل آذربایجان شرقی از شهرک صنعتی بیلوردی/ رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی 04/04/17
- بازدید بازرسکل آذربایجان غربی از مرکز تولید تجهیزات آزمایشگاهی 04/04/17
- در دیدار مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد با بازرسکل قضایی استان عنوان شد؛ نظارت و حمایت بازرسیکل در برگزاری امتحانات نهایی و آزمونهای استخدامی شایسته تقدیر است 04/04/17
سازمان بازرسی کل کشور خواستار لغو مصوبه ستاد تنظیم بازار و بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمتگذاری خودرو شد
سازمان بازرسی کل کشور خواستار لغو مصوبه ستاد تنظیم بازار و بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمتگذاری خودرو شد
به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، ناصر سراج طی نامهای به معاون اول رئیسجمهور خواستار لغو مصوبه مورخ 17-10-97 ستاد تنظیم بازار مبنی بر فروش فوری 20 درصد از تولید روزانه خودروسازان با قیمت حاشیه بازار و همچنین بازگشت شورای رقابت به عرصه نظارت بر قیمتگذاری خودرو شد.
در حال حاضر پایش قیمت خودروها در بازار حاکی از آن است علیرغم وعده و پیشبینیهای مدیران شرکتهای خودروسازی و وزیر صمت مبنی بر کاهش تدریجی قیمتها بر اساس قیمتگذاری حاشیه بازار، این موضوع نهتنها منجر به کاهش قیمت محصولات خودروسازان نگردیده، بلکه شاهد افزایش شدید قیمتها در بازار هستیم که منجر به نارضایتی عمومی شده است.
قاضی سراج در نامه اخیر خود به اسحاق جهانگیری با اشاره به ماده 58 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی که تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری را بر عهده شورای رقابت گذاشته، حذف شورای رقابت از مرجع تعیین قیمت خودروهای تولید داخل را تفسیری اشتباه از مصوبه نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی دانسته و متذکر شده است که فرآیند قیمتگذاری خودرو باید به روند پیشین و شورای رقابت بازگردد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخشی از نامه خود آورده است: با امعان نظر به بند 3 مصوبه نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی برای اینکه «هرگونه تصمیمگیری در مورد نرخ و ضوابط قیمتگذاری و تعیین سهمیه مقداری کالا و خدمات که بهموجب قوانین و مقررات مختلف در اختیار دستگاهها و شوراهای مختلف قرارگرفته است، منوط به تأیید ستاد تنظیم بازار است» آنچه از آن مستفاد میشود حکایت از آن دارد که شورای رقابت بر اساس مواد صدرالذکر موظف است مصادیق انحصار را تعیین و دستورالعمل تعیین قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالا و خدمات را پس از کار کارشناسی جهت تأیید نهایی به ستاد تنظیم بازار ارائه نماید و این ابلاغیه نافی وظایف قانونی شورای رقابت موضوع ماده 58 قانون صدرالاشاره نبوده و شورای رقابت میبایست مطابق موازین قانونی و بند 3 ابلاغیه مذکور اقدام نماید. این در حالی است که تصمیمات متخذه در جلسه مورخ 17-10-1397 ستاد تنظیم بازار در خصوص نحوه قیمتگذاری خودروهای مشمول قیمتگذاری و غیر مشمول بدون اخذ نظر شورای رقابت تعیین تکلیف گردیده و وفق مفاد صورتجلسه ستاد تنظیم بازار حداکثر 20 درصد تولید روزانه، به فروش فوری محصولات با قیمت حاشیه بازار واگذار شده است.
قاضی سراج در ادامه افزوده است: از طرفی نقش سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان برای کنترل شرایط بیثباتی بازار خودرو نیز مشخص نیست و نهادی هم بر روی عرضه محصولات خودروسازان و قیمت خودرو نظارتی ندارد. در واقع سازمان مذکور مدعی بود با وجود شورای رقابت، در بازار خودرو ورود نخواهد کرد، اما در حال حاضر شورای رقابت از موضوع قیمتگذاری خودرو کنار گذاشتهشده و همچنان از سوی سازمان حمایت اقدامی مشاهده نمیشود و بهطورکلی معلوم نیست در حال حاضر کدام نهاد بر روی قیمتگذاری و میزان عرضه خودروسازان نظارت دارد.
بر اساس این گزارش، سازمان بازرسی کل کشور در مهرماه و آذرماه سال گذشته نیز طی گزارشهای هشداری جداگانهای به معاون اول رئیسجمهور اعلام کرده بود که عملیاتی شدن مصوبه فروش خودروهای سبک تولیدشده توسط خودروسازان به قیمت حاشیه بازار و حذف شورای رقابت از فرآیند تعیین قیمت، مصرفکنندگان را با موج جدیدی از افزایش قیمت مواجه مینماید.
